Dentsu Aegis storsatsar på digitalt i Göteborg och lanserar Outfox

2018-04-26 16:06:57

Under 2017 förvärvade kommunikationskoncernen Dentsu Aegis Network byrån Outfox, en ledande byrå inom digital analys och CRO tillika Nordens största partner inom Google Analytics 360 Suite. Nu lanseras byrån i Göteborg, som en del av Dentsu Aegis digitala satsning i Göteborg och Västsverige. För att driva en treårig tillväxtplan ger koncernen ett tydligt investeringsmandat till ledningsgruppen för Göteborgskontoret under ledning av Henrik Lidroth som nybliven General Manager. Lidroth har under de senaste 5 åren haft rollen som VD för den digitala performance-byrån iProspect, en av 8 byråer inom Dentsu Aegis-koncernen.

”Jag har precis flyttat till Askim från Stockholm med familjen, vilket känns superkul! Vi har flera nya lokala Göteborgsrekryteringar på agendan inför våren. Vår ambition är att flytta fram positionerna ytterligare och bygga vidare på det fina momentum vi har i Göteborg med våra mycket kompetenta kollegor samt långa och bra kundrelationer. Mitt uppdrag är att låta koncernen växa på med de befintliga kunderna och att lansera fler av koncernens byråer och tjänster i Västsverige.”, säger Henrik Lidroth, General Manager på Dentsu Aegis i Göteborg.

Den kombinerade kompentensen från Outfox med det nylanserade affärsområdet Dentsu Data Services är en del av den tillväxtstrategi som koncernen nu etablerar för att bana vägen för framtidens kommunikationslösningar och driva den digitala agendan med smarta lösningar inom martech, data management, insikt och analys. I och med etableringen av Outfox-kontoret i Göteborg rekryteras Magdalena Wallner till rollen som Office Lead & Digital Analyst samt Johan Jönsson som Implementation Specialist.

”Vi har sneglat på Göteborg en längre tid och som del av Dentsu Aegis kan vi nu starta upp under optimala förhållanden. Vi är även mycket nöjda med att ha rekryterat Magdalena Wallner och Johan Jönsson som första Göteborgsbaserade Outfoxkollegor. Magdalena kommer senast från Essity där hon arbetat som Global Digital Analyst och Johan Jönsson kommer senast från Nordic Morning där han arbetat som Team Lead. Vi tror på Göteborg som marknad och vi kommer nu lägga energi på att hitta ytterligare kollegor till vårt fina kontor högst upp i Nordstan. Det är riktigt roligt och vi ser fram emot att sätta Outfox på kartan i Göteborg.”, säger Lars Johansson, VD och medgrundare av Outfox.

Om Dentsu Aegis Network & Outfox
Dentsu Aegis Network Sverige är en del i ett globalt kommunikationsnätverk med 45 000 medarbetare i 145 länder. Vi hjälper våra kunder att stärka sina varumärken och växa sina affärer med hjälp av holistiska och integrerade kommunikationslösningar genom dotterbolagen Amnet, Carat, iProspect, Outfox, Isobar, MKTG, Posterscope och Vizeum. I Sverige har vi kontor i Stockholm och Göteborg med drygt 330 digitala konsulter och en unik kultur och struktur som främjar samarbete och innovation inom och mellan byråerna för att skapa koordinerade och skräddarsydda helhetslösningar för några av landets, Nordens och världens ledande varumärken. Outfox är marknadsledande konsultbyrå inom digital analys och CRO.

Dentsu Aegis Network lanserar Sveriges största och mest heltäckande konsultverksamhet inom datadriven marknadsföring, insikt och analys

2018-04-13 11:37:21

I dagarna lanserar byrånätverket Dentsu Aegis Network det koncerngemensamma affärsområdet DDS, Dentsu Data Services, med från start 40 specialister och konsulter inom martech, data management, insikt och analys. Den nya enheten kommer placeras på samma adress som övriga byråer inom Dentsu Aegis. Verksamheten kommer finnas representerad både i Stockholm och Göteborg. Syftet är att erbjuda koncernens kunder holistisk och teknikoberoende konsultation samt skräddarsydda helhetslösningar inom datadriven marknadsföring, insikt och analys.

Koncernchef Mattias Behrer kommenterar
– Vi har en uttalad målsättning att vara ledande inom datadriven marknadsföring i Sverige. För att framtidssäkra den positionen genomför vi nu en vidareutveckling av vår organisation och vårt erbjudande. Under ledarskap av Kristina Juhlin, VD Amnet och DDS, centraliserar vi nätverkets samtliga Martech konsulter, Analytiker, Insight Managers, Data-Strateger, Attributions- och Ekonometri-Specialister, Visualiseringsexperter, Growth Hackers och Campaign Managers till en integrerad enhet.

Kristina Juhlin fortsätter
– DDS kommer kunna erbjuda betydligt starkare, bredare och mer koordinerade resurser till alla våra kunder än vad någon annan aktör i Sverige kan göra i dagsläget. Teamet fortsätter den löpande konsultationen till alla Dentsu Aegis kunder som idag men vi kommer framledes kunna erbjuda ännu mer holistisk och heltäckande rådgivning. Den samlade kompetensen inom DDS möjliggör för våra kunder att ligga i framkant inom martech, insikt och analys. Målet är att framtidssäkra våra kunders marknadsföringsinvesteringar och affärsresultat i en värld där data utgör ett allt viktigare konkurrensmedel. Vi investerar dessutom i ytterligare rekryteringar av specialister inom datadrivet redan under våren. Den här omstruktureringen stödjer också GDPR-säkringen av Dentsu Aegis och total kontroll över all data vi hanterar inom koncernen.

Om Dentsu Aegis Network och DDS
DDS är koncernens nya affärsområde med inledningsvis 40 specialiserade konsulter inom martech, data management, insikt och analys.

Dentsu Aegis rekryterar tung HR-chef från SVT

2017-10-11 17:00:22

Byrånätverket Dentsu Aegis rekryterar Gabriella Ekström som ny HR-chef till koncernledningen. Ekström kommer senast från en position som HR-chef och HR-strateg på SVT och innan dess som HR-direktör på konsultbolaget Sogeti. På meritlistan finns en guldmedalj i Randstad Award 2017 ”Sveriges attraktivaste arbetsgivare” med SVT och medaljplatser som ”Sveriges bästa arbetsplats” med Sogeti i Universums personalundersökning tre år på raken.

Dentsu Aegis har under året vunnit nya kunder som IKEA, P&G, Synoptik, Bring och Svenska Spel. För att hålla jämn takt med affären har nätverkets byråer sammanlagt rekryterat 89 personer de senaste 12 månaderna, inklusive förvärvet av Outfox, ett marknadsledande konsultbolag inom digital analys och CRO, med 14 personer. Koncernen har just signerat avtal på ytterligare 1100 m2 kontorsyta för att kunna växa vidare i samma hus vid Medborgarplatsen.

– Jag tilltalades av energin i det befintliga HR-teamet, alla medarbetare inom organisationen och nätverkets snabba tillväxt, i kombination med synsättet ‘kultur är minst lika viktigt som struktur’; något som genomsyrar hela koncernen. Nu längtar jag efter att få lära känna det här spännande företaget. Jag hoppas kunna tillföra innovation och relevant erfarenhet inom organisationsutveckling, arbetsmiljöarbete och Employer Branding, säger Gabriella Ekström, tillträdande HR-chef på Dentsu Aegis Network.

Dentsu Aegis Network innefattar byråerna Carat, Vizeum, iProspect, Isobar, MKTG, Posterscope, Amnet och Outfox. Idag ingår totalt 325 medarbetare i Dentsu Aegis Network på kontoren i Stockholm och Göteborg.

– Jag är otroligt glad att få in Gabriella i koncernledningen och därmed kunna förstärka det viktiga arbete som vårt HR-team gör för att kunna rekrytera, utveckla och behålla alla våra talanger i takt med branschens pågående transformation och en radikalt ökad konkurrens om nya digitala kompetenser. Hon har ovärderlig kunskap inom komplexa rekryteringsprocesser och fusioner och med den tillväxt och ambition vi har kommer det behövas, säger Mattias Behrer, koncernchef på Dentsu Aegis Network.

Gabriella Ekström tillträder som HR-chef den 1 januari 2018 och kommer rapportera till Dentsu Aegis koncernchef Mattias Behrer.

Dentsu Aegis förvärvar Sveriges ledande dataanalysföretag Outfox

2017-05-31 15:12:13

Idag meddelar Dentsu Aegis Network sitt förvärv av svenska Outfox. Outfox kommer med sin expertis att integreras med iProspect vilket gör Dentsu Aegis Network till ledande på den svenska marknaden inom digital analys och konverteringsoptimering.

Dentsu Aegis fortsätter att stärka sitt dataerbjudande genom förvärvet av Outfox, certifierad partner till Google och Optimizely och en av de största återförsäljarna i världen av Google Analytics 360. Outfox kompletterar iProspects och Dentsu Aegis expertis inom datadriven marknadsföring med digital analys och konverteringsoptimering. Det innebär även att det inom koncernen kommer att finnas kompetenser inom DoubleClick och förstärkta kompetenser inom Google Analytics.

– I Sverige, och även i Norden, är Outfox marknadsledande och thought leader inom sitt område. Vi är mycket stolta och glada över att Outfox blir en del av vårt nätverk och att vi mot våra kunder nu kan ge möjlighet till större kännedom om deras kunders beteende samt bidra till ännu större avkastning på deras digitala investeringar. Nu stärker och breddar vi dataerbjudandet med en nischad expertis i världsklass, säger Mattias Behrer, VD och koncernchef på Dentsu Aegis Network i Sverige.

Outfox grundades år 2010 och ägs av Lars Johansson och Christoffer Luthman, som båda utgör ledningsgruppen. Företaget har sin bas i Stockholm med 14 anställda och kommer i och med förväret att ha representation i koncernledningen för Dentsu Aegis Sverige.

– Att integreras med iProspect och Dentsu Aegis innebär att vi, utöver vårt nuvarande erbjudande, på ett naturligt sätt kan erbjuda våra kunder fler tjänster och kompetenser inom datadriven marknadsföring. Det innebär också att vi får möjlighet att aktivera den data om kundbeteenden som vi samlar in, i flera olika kanaler som till exempel SEM, SEO, display och programmatiska köp, säger Lars Johansson på Outfox.

– Vårt gemensamma erbjudande och kombinerade expertis gör oss otroligt starka på en marknad som är i ständig rörelse. För våra kunder innebär det breddad och samlad digital kompetens, säger Henrik Lidroth, VD på iProspect Sverige.

Förvärvet av Outfox går i linje med andra förvärv inom Dentsu Aegis Network; däribland den danska digitalbyrån Magnetix i juni i fjol, men även det nyligen lanserade affärsområdet inom Amnet som fokuserar på data och teknisk infrastruktur.

 

Om iProspect

iProspect är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring vilket inkluderar tjänster inom bland annat Digital Strategi, Sökmarknadsföring (SEO och SEM), Display, Paid Social, Konverteringsoptimering (CRO), Digital Analys och utbildningar inom nämnda områden. Med en personalstyrka på över 4000 specialister och 88 kontor på 53 marknader världen över är iProspect ett av de världsledande företagen inom digital marknadsföring. iProspect är certifierad partner till Google, DoubleClick, Bing och Optimizely. I Sverige består iProspect av ett 70-tal experter stationerade i Stockholm och Göteborg.

 

Om Outfox

Outfox är ett konsultbolag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering, grundat i Sverige. Genom att samla in, bearbeta och analysera information ger Outfox sina kunder insikter som stärker deras affär. Outfox är även en sälj- och servicepartner för Google Analytics 360 Suite. Outfox har sedan starten hjälpt många organisationer att bli datadrivna och bland kunderna märks många starka varumärken och företag med internationell närvaro.

 

Behrer blir ny CEO för Dentsu Aegis Network Sverige

2015-11-19 09:00:37

Mattias Behrer blir ny CEO och koncernchef för Dentsu Aegis Network Sverige. Behrer kommer närmast från Viacom och tillträder efter Patrik Gamryd i januari 2016.

Efter en gedigen rekryteringsprocess har Dentsu Aegis Network Sverige valt att tillsätta Mattias Behrer på posten som CEO i Sverige. Behrer kommer närmast från Viacom där han haft en kombinerad roll som global marknadschef för MTV (exklusive USA) och Senior Vice President samt chef för mediekoncernens ungdomsdivision i 11 länder i norra och centrala Europa. Tidigare har Mattias även haft ledande roller på H&Ms internationella marknadsavdelning samt som global varumärkeschef inom TetraLaval-koncernen.

Paal Fure, CEO Dentsu Aegis Network Nordics:
– Vi har ett fantastiskt momentum i Sverige och i Norden med en oerhört bra och stabil tillväxt. Mattias var en kandidat som med råge uppfyllde våra kriterier och han har stor erfarenhet av att framgångsrikt driva P&L i en matrisorganisation som vår. Med hans gedigna kompetens inom kommunikationsbranschen och hans unika förmåga att engagera och mobilisera andra är jag övertygad om att han kommer att sammansvetsa byrågruppen och våra ca 240 medarbetare i Sverige ytterligare och bidra till fortsatt tillväxt på marknaden. Det glädjer mig även att Mattias Behrer kommer att bli en del av den nordiska ledningsgruppen. Mattias är en drömrekrytering, helt enkelt!

Mattias Behrer, tillträdande CEO Dentsu Aegis Network Sverige:
– Jag är oerhört exalterad över att få börja arbeta på Dentsu Aegis, som inte bara är den största utan även den mest relevanta byrågruppen när det gäller digital marknadsföring. Jag har arbetat med olika byråer i 18 år och sett från ett kundperspektiv vet jag att det som Dentsu Aegis erbjuder sina kunder är unikt, vilket innebär en klar konkurrensfördel på marknaden. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med spännande kunder och att stärka Dentsu Aegis erbjudande och varumärke ytterligare, tillsammans med de vassa och drivna kollegorna som jag vet finns där.

Dentsu Aegis Network finns i 123 länder runtom i världen, med lokala och internationella kunder såsom Arla, Mondelez, Coca-Cola, TUI och Betsson.

Mattias tillträder sin tjänst i januari 2016 och efterträder Patrik Gamryd, som lämnar Dentsu Aegis Network efter nästan 9 år i koncernen.

Magnus Lindholm blir ny VD för Posterscope Sverige

2015-10-07 08:00:55

Magnus Lindholm, som idag är ansvarig på Amplifi Sverige, får utökat ansvar och blir ny VD på Posterscope efter Mikael Jiffer som lämnar för rollen som Marknadsdirektör på Svenska Fotbollsförbundet.

 

 

Kristina Juhlin blir ny VD på Amnet Sverige

2015-08-20 08:51:40

Kristina  Juhlin blir ny VD på Amnet Sverige och tillträder sin tjänst under september. Kristina är idag Digital  Officer på Carat och kommer tidigare från MEC där hon varit Digitalchef  och Chief Strategy Officer.

Läs pressmeddelandet här

Vizeum – världens snabbast växande nätverk

2015-07-09 16:50:26

Det oberoende analysföretaget RECMA kartlägger mediebyråmarknaden i över 60 länder världen över och i en ny rapport slås det fast att Vizeum förra året var det snabbast växande nätverket i världen. Vizeums intäkter ökade då med 29,1 procent vilket är 9 procentenheter mer än BPN, som kommer på andra plats.

Vizeums omsättning har ökat med 9,1 procent jämfört med föregående år och 2013 ökade den med 5,4 procent till en omsättning på drygt  miljarder kronor.

– Vi mår väldigt bra.  Vi har en tydlig stöttning från nätverket och vi  har sedan jag klev in jobbat kontinuerligt och systematiskt med att ta affären framåt mot innovation. Dessutom  har vi haft fokus på att göra ett bra jobb för både befintliga och nya kunder, säger Frippe Stenberg, VD Vizeum Sverige.

I slutet av förra året vann Vizeum uppdraget för Comhem och kunder som Betsson och AJ Produkter har utökat sina uppdrag hos byrån.

– Nya kunder är den största  orsaken till att vi växer. Samtidigt försöker vi också att skriva nya typer av avtal och inte vara så beroende av hur mycket media en kund köper. Vi går mer och mer mot rena konsultavtal. Dessutom startar vi nya initiativ, som vår innovationsbyrå Spark, menar Frippe.

Vizeum har idag 65 kontor på 45 marknader.